fredag 10 juni 2011

Reflektioner från en flygplats

Har definitivt haft separationsångest senaste veckan och i synnerhet under gårdagen.
Vill nästan inte åka hem. Har haft en sådan bra tid här i Belgien.
Det svåraste under tiden jag varit här -som jag säkert bloggat om emellanåt- har varit att få acceptans för mitt ämne och själv få förståelse för vad det är jag ska leverera. "Vad innebär en C-uppsats?"
Jag lärde mig mycket av mina snubblande steg fram och till nästa uppsats kan jag tillsammans med de erfarenheter jag dragit och den kritik vid opponeringen jag fått, göra ett bättre arbete.
Officersprogrammets akademiska nivå går ej riktigt att jämföra med den Belgiska försvarshögskolan då de i princip enbart läser en teoretisk utbildning med få inslag av praktisk verksamhet i fem år och förenklat skulle man kunna säga att vi gör tvärtom helt enkelt. Att träffa på och lära känna kadetter och officerare från Belgien, USA, Tyskland, Frankrike mm har gett mig god träning och ett brett kontaktnät inför framtida samarbeten.
Åker härifrån med stor kärlek till den institution jag lärt känna och fått arbeta med. Och med goda referenser dessutom(!). De ville ge oss skriftliga rekommendationer eftersom de tyckte att vi överlag presterat bra och visat på större ambitioner än vad våra uppsatser lyckats visa. Det är ju absolut underbart att höra, särskilt då besvikelsen och den sura smaken sitter kvar från att ha försökt, och försökt nå ett bra resultat och sedan snubblat in i "mållinjen". Jag hade ju på riktigt ambitionen att bidra med forskning i området gender och defence. Och då är kanske inte 'Godkänd' tillräckligt bra för min del. Well.
Nu är det över och jag har iaf uppnått de flesta av mina personliga målsättningar. Jag rekommenderar militära studenter att åka iväg, bättra sina språkkunskaper och testa på sin 'interoperabilitet'. Du vinner så mycket i personlig färdighet att alla 'jobbiga stunder' är värt det.
Tack för mig!

/ Paloma

P.S Alla som har haft eller har en anknytning till försvaret eller tycker att det är viktigt med en demokratisk Försvarsmakt...oavsett vilken grad man har. Gå med i Intresseorganisationen svensk soldat och stötta soldaters medinflytande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar