tisdag 7 juni 2011

Besöket på EU-parlamentet



















Lovade att berätta om min lunch med Eva-Britt Svensson så fort jag fick mer tid.

Jag kontaktade Eva-Britt då jag är otroligt intresserad av jämställdhetsarbetet inom EU, samt gärna besökte EU-parlamentet med någon som har en relation till byggnaden.
Med en månads framförhållning bokade vi in lunchen och det blev en av hennes första luncher på flera år sedan hon började på parlamentet. Som utskottsordförande och aktiv parlamentariker ( fick pris för det 2010) så är det inte mycket 'egentid' om dagarna.
Förutom att guida mig runt på parlamentet och berätta om de olika mötessalarna, de nya byggnaderna, och diverse serviceinrättningar (det finns allt från kiosk och bank till frisörsalong och bilmekaniker innanför parlamentets byggnader); så diskuterade vi min uppsats och därmed anledningen till att jag var i Bryssel samt hennes arbete med jämställdhet.
En solklar gemensam nämnare blev ju frågor om jämställdhet. Eva-Britt beskrev arbetet i parlamentet som att det blivit något enklare att inkludera ett genusperspektiv. Några av de segrar hon ser att hon åstadkommit i sitt arbete är bland annat att skriva in kvinnors reproduktiva rättigheter i EU's bidrag inför Beijing +15 ,där EU var inbjudna att delta förra året. Motståndet för förslag gällande kvinnors rättigheter finns ännu inom EU, men Eva-Britt belyser att även om EU till 90 procent förhåller sig till frågor rörande ekonomisk tillväxt, så vore det dumt att inte ta tillvara på de 10% som inte gör det och försöka driva igenom andra frågor, så som exempelvis jämställdhetsfrågor.

Vi diskuterade även spanska ordförandeskapet där hon faktiskt berömde deras arbete för att driva igenom flertalet policydokument och seminarier kring genusintegrering . Jag som suttit och grottat ner mig i flera av seminarieprotokollen kring jämställdhet och genus inom bland annat ESDP och försvaret instämmer.

Jag frågade henne såklart vad hon såg som nästa utmaning i närtid, och Eva-Britt kommenterade att det nog var att försöka få EU att se jämställdhet som ett mål i sig. Även om det i vissa fall påtalats så är mycket av argumentationen ännu kopplad till exempelvis ekonomisk tillväxt. Att det är 'gynnsamt' att ha in kvinnor på arbetsplatser och i styrelserummen.

Och visst är det rätt liknande argument vi inom Säkerhetssektorn använder då vi pratar om genus i försvaret? dvs att det skapar 'operationell effektivitet'.

I övrigt var lunchen god och kaffet likaså... Tack Eva-Britt och lycka till i Strasbourg i veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar